Po
około 150-letniej niewoli, na mocy traktatu wersalskiego z 1919 roku
Pomorze powróciło do Polski. Na otrzymanym skrawku wybrzeża znajdowała się
szczęśliwie Wielka Wieś, dla której był to początek największego w
historii rozwoju.
Następnego
dnia po oficjalnych zaślubinach Polski z morzem, które odbyły się w Pucku
10 lutego 1920 roku, generał Józef Haller wraz z osobami towarzyszącymi
przybył do Wielkiej Wsi, gdzie odbył się na pokładzie kutra o nazwie
"Gwiazda Morza" rejs pod polską banderą, po pełnym morzu, stanowiący
nieoficjalne, pełnomorskie zaślubiny Polski z morzem.
Jeden
z oficerów - ppłk. Henryk Bagiński, zafascynowany pięknem krajobrazu
widzianego z pokładu "Gwiazdy Morza", postanowił kupić od Leona
Torlińskiego ziemię - 20 ha ziemi wraz z przyległym lasem, nadając nowej
osadzie nazwę Hallerowo. Założenie Hallerowa miało przypominać światu
doniosły akt historycznego powrotu Polski nad
Bałtyk.
Józef
Haller został właścicielem części terenu na podstawie kontraktu
kupna-sprzedaży z 15 listopada 1920 roku z wpisem do rejestru 10 kwietnia
1921 roku.
"Generał
J. Haller nabył parcele położone w obrębie nieruchomości "Wielka Wieś"
pow. puckiego, woj. pomorskiego, przestrzeni 5 ha (na podstawie protokołu
z 31.03.1922r.), które zostały na jego imię przepisane w ks. gruntowej dla
Gminy Wielka Wieś na karcie 199 tom VII i tam są oznaczone nr 659/41,
660/41 i 661/42.
Parcele
łącznie z innymi sąsiednimi gruntami w obrębie tejże miejscowości, a
należące do Aleksandra Andrzejewskiego, małżonków Torlińskich i innych,
przeznaczone zostały na letnisko nadmorskie pod nazwą "Wielka Wieś
Hallerowo" i za zezwoleniem Okręgowego Urzędu Ziemskiego w Poznaniu
podzielone przez Państwowy Urząd Katastralny w Pucku na drobne parcele -
place."
Z
kontraktu kupna-sprzedaży Haller - Litterer
Akta
gruntowe z Biura Notarialnego
Atrakcyjne
położenie, malowniczość terenu, bliskość otwartego morza i zatoki, plaże
oraz walory komunikacyjne stwarzały bardzo dobre warunki wypoczynku oraz
kuracji. Letnisko Hallerowo zaczęło się coraz bardziej rozwijać, co
wpływało ożywiająco na gospodarkę osady i pobudzało do jej rozwoju.
Uzupełnienie tworzącej się w Hallerowie i Wielkiej Wsi bazy turystycznej
stanowiły pobliskie Cetniewo i Poczernino.
Józef
Staśko, w "Przewodniku po Polskim Wybrzeżu" z 1924 roku tak pisze o
ówczesnej Wielkiej Wsi:
"Stosunki
panujące w Wielkiejwsi pozostawiają jeszcze wiele do życzenia, ale
widoczne są z każdym rokiem polepszenia. Można się spodziewać, że braki i
niedogodności usuną się w ciągu lat najbliższych, jak w ogóle wszędzie na
naszym wybrzeżu. W pierwszym rzędzie powinno się pomyśleć o dobrem
przejściu na plaże przez tor kolejowy, potem o umocnieniu i zabezpieczeniu
wydm i roślin na nich rosnących od zniszczenia, bo jeszcze nie wszyscy z
naszej inteligencji nad morze jadącej zdaje sobie jasno sprawę z tego, że
chodzić po wydmach nie można. Letnicy, leżący na plaży i wygrzewający się
do słońca narzekają w czasie wiatru, że im piasek lotny z wydmy zasypuje
oczy. Nie wiedzą o tym, że to oni sami są sprawcami tego, łażąc po
wydmach, jakby naumyślnie. (...) Kto pierwszy raz spojrzy na ten
krajobraz, najlepiej pod zachód słońca, mając go za sobą, ten nigdy go nie
zapomni jeszcze raz tu przybędzie, choćby z daleka przypatrzeć się mu po
raz wtóry..."
W
latach 1921-1923 nastąpił rozwój budownictwa. Z tamtego okresu pochodzą
m.in.: niewielki, drewniany, letniskowy domek nazywany od nazwiska
generała "Hallerówką" - dzieło inżyniera Jana Pilara ze Starogardu, tzw.
"Błękitny Domek" adiutanta generała Hallera - Jana Dworzańskiego,
pensjonat państwa Bagińskich "Warszawianka" z gorącymi kąpielami morskimi
(obecnie siedziba Straży Granicznej), pensjonat "Solmare" pani Wandy
Andrzejewskiej oraz tzw. "Sienkiewiczówka" przy ul. Rybackiej 9 z piękną
architekturą polskiego dworku. Na terenie dzisiejszego Ośrodka Przygotowań
Olimpijskich Cetniewo znajdowała się jednostka szkoleniowa żołnierzy.
Historia
"Hallerówki" kryje w sobie ciekawy epizod. W latach 20-tych generał Józef
Haller wraz z generałem T. Rozwadowskim przystąpili jako główni udziałowcy
do założonego przez Związek Hallerczyków Zrzeszenia Pracy Spółdzielni
Zarobkowej, której głównym celem miało być m.in. zdobycie środków dla
żołnierzy pozostających bez pracy. Niestety po krótkim okresie spółka
upadła, główni jej udziałowcy popadli w ogromne długi a Bank Gospodarstwa
Krajowego w Warszawie, który udzielił im kredytu zajął budynek w
Hallerowie wchodząc na jego hipotekę. Przyjaciele i towarzysze broni
generała zawiązali Komitet Obywatelski Wykupu Hallerowa, który zbierał
składki na wykup budynku. Ostatecznie nieruchomość wraz z "Hallerówką"
nabył Zarząd Chorągwi Wielkopolskiej Związku Hallerczyków, który następnie
dokonał aktu darowizny budynku na rzecz syna Józefa Hallera - Eryka. W ten
sposób pozostał on nadal w rękach rodziny de Hallenburg Haller do roku
1939.
W 1926
roku założono Towarzystwo Przyjaciół Hallerowa (zatwierdzone i wciągnięte
do rejestru stowarzyszeń i związków zgodnie z postanowieniem Ministra
Spraw Wewnętrznych z dnia 6 marca 1926 roku), którego celem było
inicjowanie rozwoju osady pod względem ekonomicznym, kulturalnym,
estetycznym, sportowym i towarzyskim. Należeli do niego sympatycy i
obywatele Wielkiej Wsi oraz pracownicy z terenu starostwa.
20
stycznia 1929 roku został zatwierdzony projekt kaplicy - kościoła p.w. Św.
Wojciecha, realizowany przez Towarzystwo Przyjaciół Hallerowa. Autorem
projektu kaplicy w stylu gotyku nadwiślańskiego był profesor Politechniki
Warszawskiej inż. Lisiecki. Na czele Komitetu Budowy Kościoła stanął
ksiądz Kazimierz Merklein, dzięki pomocy, którego budowę rozpoczętą w 1930
roku zakończono w ciągu trzech lat.
Lata
dwudzieste to również początek rozwoju turystyki na tym terenie. Willowa
dzielnica Hallerowo stała się słynnym ekskluzywnym kąpieliskiem, do
którego zjeżdżali się znamienici goście, głównie wyżsi oficerowie sztabowi
II Rzeczpospolitej oraz "salonowa" Warszawa - malarze, poeci, muzycy i
pisarze oczekujący na twórczą wenę. Dalszy rozwój ruchu turystycznego
znacznie zwiększyło dogodne połączenie komunikacyjne z resztą kraju.
W
latach 1929 -1931 Wielka Wieś - Hallerowo została połączona z powstającym
wówczas letniskiem - Jastrzębią Górą. Inicjatorem budowy drogi było
również Towarzystwo Przyjaciół Hallerowa. Nawierzchnię mającej blisko
dziewięć kilometrów drogi stanowiła ręcznie układana kostka bazaltowa,
sprowadzana z Wołynia. Wkrótce po oddaniu do użytku odbył się po niej
pierwszy wyścig automobilowy. Droga ta, nazywana "Bulwarem Nadmorskim",
służy do dziś i podlega konserwatorowi
zabytków.
Dzięki
staraniom Towarzystwa wzniesiono także budynek stacji kolejowej, która do
1950 roku nosiła nazwę Wielka Wieś - Hallerowo.
Początkach
lat trzydziestych Wielka Wieś liczyła 550 mieszkańców oraz posiadała
2-klasową szkołę (wybudowaną w 1905 roku), stację kolejową, restaurację
oraz liczne pensjonaty.
W
tamtych latach pojawiła się również potrzeba budowy portu rybackiego. Już
w roku 1929 zostały przeprowadzone badania, które w pierwszym rzędzie
zajęły się kwestią wyboru miejsca portu. Dopingiem dla rządu był memoriał
rybaków z Wielkiej Wsi i okolic złożony w końcu 1930 roku na ręce
Prezydenta Rzeczypospolitej. W 1935 roku opracowano szczegółowy projekt
budowy, który był eksperymentem na skalę światową - jako jeden z niewielu
portów sztucznych (nie przy ujściu rzeki). W 1935 roku odbył się przetarg
na budowę portu rybackiego, w grudniu podpisano umowę z konsorcjum
Francusko-Polskim, wiosną 1936 roku rozpoczęto prace. Uroczyste
poświęcenie portu nastąpiło 3 maja 1938 roku, podczas którego nazwano go
na cześć króla Władysława IV i jego morskich planów Władysławowem.
Oficjalne otwarcie nastąpiło dzień później, przy dużym głazie narzutowym
umieszczonym w centrum portu w pobliżu wejścia na główny pomost. Na głazie
tym umieszczono tablicę z nazwą portu, ku czci króla Władysława IV i portu
istniejącego w XVII wieku na Półwyspie Helskim.
Nowo
wybudowany port spełniał głównie rolę bazy rybackiej oraz portu -
schronienia dla rybaków z całego polskiego wybrzeża. W roku 1939 w porcie
było zarejestrowanych 14 kutrów i kilka łodzi. W lutym tego samego roku
uruchomiono halę rybną.
Wówczas
pomiędzy portem a Wielką Wsią zaczęła się rozwijać osada przyportowa,
stanowiąca dziś centrum miejscowości.
Jesienią
1935 roku na terenach państwowych, gdzie znajdowały się nieużytki,
Towarzystwo Przyjaciół Hallerowa zaplanowało założenie Centralnego Parku
Nadmorskiego im. Hieronima Derdowskiego. Park obsadzono drzewami,
wytyczono ścieżki, zrobiono deptak przez środek parku, zbudowano muszlę
koncertową, gdzie odbywały się koncerty orkiestr i zespołów regionalnych,
planowano wzniesienie pomnika H. Derdowskiego.
W tym
czasie uporządkowano również i zadrzewiono teren naokoło budującego się
kościoła. Szlachetnymi gatunkami drzew obsadziły swój teren Oficerskie
Domy Wypoczynkowe. Celem zabezpieczenia obsypującego się wysokiego brzegu
skarpy nad plażą, Towarzystwo zwróciło się do Dyrekcji Lasów Państwowych,
która obsadziła obsypujące się brzegi drzewkami i krzewami na odcinku
Hallerowo - Cetniewo.
Dnia
22 marca 1935 roku z inicjatywy starych działaczy pożarnictwa, rady
sołeckiej i innych powołano do życia Ochotniczą Straż Pożarną, która
dopiero w 1939 roku otrzymała pierwszą motopompę marki "Silesia" oraz węże
i inny sprzęt bojowy. Mieściła się w wybudowanej w 1932 roku małej
remizie, która stała przy istniejącym wówczas stawie. Rozebrano ją w 1969
roku.
W
latach 1937-1938, dzięki staraniom Ligi Morskiej i Kolonialnej wybudowano
"Dom Rybaka", w którym mieściły się kino, czytelnia, biblioteka oraz
pokoje gościnne dla rybaków, którzy chronili się w porcie podczas sztormów
lub awarii.
Pod
koniec lipca 1939 roku odbyło się poświęcenie kamienia węgielnego pod
budowę Domu Parafialnego. Niestety wiele planów i zamierzeń przekreślił
wybuch wojny.
Mieszkańcy
mężnie stanęli do obrony Wielkiej Wsi. Pomimo przewagi technicznej i
przeważających sił nieprzyjaciela kilkakrotnie odpierali ataki wroga.
Ostatecznie Niemcy zajęli miejscowość i rozpoczął się trwający ponad 5 lat
okres okupacji.
Już w
pierwszych dniach września hitlerowcy dokonali mordu na miejscowej
ludności; zamordowali 24 polskich działaczy - Kaszubów. Dla upamiętnienia
tego wydarzenia przy ulicy Męczenników Wielkiej Wsi ustawiono 18 - tonowy
głaz z odlanym z brązu orłem, a cmentarz poległych w obronie Władysławowa
żołnierzy zlokalizowano przy szosie do Swarzewa.
Kolejnym
etapem napaści Niemców była akcja wysiedleńcza, którą rozpoczęto w
październiku 1939 roku i kontynuowano w różnych formach w większym lub
mniejszym zakresie do jesieni 1944 roku.
Załamanie
się niemieckiej ofensywy na wschodzie i stopniowe cofanie się wojsk
hitlerowskich napawało wszystkich coraz pełniejszą otuchą. Władysławowo
wyzwolono w środę 3 marca 1945 roku a 9 maja 1945 roku Niemcy podpisały
akt bezwarunkowej kapitulacji.
Okres
powojenny to czas odbudowy Polski oraz początek drogi pełnej rozwoju i
osiągnięcia należnej każdej miejscowości rangi w społecznym i gospodarczym
życiu kraju.
Przede
wszystkim odbudowano zniszczony przez Niemców port, który nabrał dużego
znaczenia gospodarczego, ze względu na występujące w Polsce olbrzymie
zapotrzebowanie na żywność, w tym na przetwory rybne. Od 1 stycznia 1951
roku gospodarzem portu zostało Towarzystwo dla Połowów Morskich i Handlu
Zagranicznego "ARKA" w Gdyni, przekształcone w Przedsiębiorstwo Połowów i
Usług Rybackich "ARKA". Jego miejsce z dniem 1 stycznia 1955 roku zajęło
samodzielne przedsiębiorstwo "SZKUNER", które zostało głównym gospodarzem
portu; współpracowało ono ze Spółdzielnią Pracy Rybołówstwa Morskiego
"GRYF" i rybakami indywidualnymi.
Rok
1945 to również czas organizowania na nowo Ochotniczej Straży Pożarnej. W
1946 roku odbyło się pierwsze po wojnie walne zebranie OSP, podczas
którego dokonano wyboru zarządu. Dzięki zebranym od mieszkańców pieniądzom
zaczęto zdobywać sprzęt pożarniczy, jak również zakupiono sztandar. Na
jednej jego stronie wyhaftowano Św. Floriana, patrona strażaków a na
drugiej napis "Bogu na chwałę bliźniemu na ratunek". Uroczystość
poświęcenia sztandaru odbyła się w 1948 roku, podczas mszy świętej w
kaplicy w Wielkiej Wsi. Po ciężkich i trudnych latach Ochotnicza Straż
Pożarna odzyskała swoją świetność i zaczęła ponownie aktywnie
działać.
W 1947
roku zorganizowało się ponownie Towarzystwo Przyjaciół Hallerowa. Niestety
pomimo kilku prób nie udało się do zalegalizować i dnia 12 czerwca 1949
roku odbyło się ostatnie zebranie.
W
latach 1945-1950 uwidoczniły się tendencje rozwoju gospodarczego
Władysławowa. Nadana portowi w maju 1938 roku nazwa Władysławowo stała się
niemal, na co dzień przyjętym określeniem dla trzech bliskich sobie
miejscowości - Wielkiej Wsi, kąpieliska Hallerowo i portu.
Okres
lat 1961-1970 to postępująca urbanizacja, uprzemysłowienie, inwestycje,
wzrost kwalifikacji i standardu życia mieszkańców.
Port
znajdował się pod wpływem dalszego inwestowania i rozbudowy; przebudowano
nabrzeża portowe, podjęto szereg inwestycji produkcyjnych, jak stacja
pomp, kotłownia i inne.
Szczególnego
rozmachu nabrał rozwój budownictwa; zasoby mieszkaniowe w ciągu lat
1961-1968 zostały zwiększone o ponad 1/3 ich stanu w roku 1960.
Również
korzystne zmiany występowały na odcinku wodociągowym. Budowę wodociągów
rozpoczęto w 1962 roku, przy czym dotacja państwa na poszczególne odcinki
wynosiła od 38 do 55 % udziału w kosztach budowy, resztę dali mieszkańcy,
zakłady pracy, ośrodki wczasowe, dużo pomogło wojsko przy kopaniu rowów,
gdzie nie można było kopać koparką ze względu na położone
kable.
Podejmowano
szereg inicjatyw społecznych: położono pierwszy asfalt na ulicy Morskiej
(bez zaangażowania środków miejskich; koszty pokryły Olkuska Fabryka
Naczyń Emaliowanych i Wojewódzki Związek Spółdzielni Pracy w Bydgoszczy),
zbudowano kolejne nowe ulice (Sportowa, Ks. Merkleina, Obrońców Helu,
Spokojna i Brzozowa), postawiono dom spokojnej starości. W związku z
kłopotami z uzyskaniem środków finansowych na ten cel obsiano 9 ha gruntów
zbożem, które następnie skoszono i sprzedano Gminnej Spółdzielni
"Samopomoc Chłopska" w Strzelnie.
Lata
60-te były pomyślne również dla szkolnictwa. Przeprowadzono jego reformę,
podniesiono ogólne wyposażenie szkolnictwa i rozszerzono zakres
działalności oświatowej. Wybudowano drugą szkołę, którą oddano do użytku w
1967 roku.
Na
terenie Władysławowa działała biblioteka oraz 3 punkty biblioteczne.
Podjęto też i zrealizowano bardzo istotny dla ludności miasta postulat
budowy ośrodka zdrowia.
Również
w strukturze działalności kulturalnej zaszły w latach 60-tych pewne dość
istotne zmiany. Wzrost ilości abonentów radia i telewizji spowodował nieco
spadek frekwencji widowni miejscowego kina "Albatros". W mieście
organizowano, zwłaszcza w okresie letnim, dansingi i inne atrakcje
rozrywkowe.
W 1961
roku wybudowano kościół p.w. Najświętszej Marii Panny. Jeszcze dziś budzi
uznanie rozmach nowoczesnego projektu Szczepana Bauma, Andrzeja Kuleszy i
Andrzeja Olega. Prezbiterium stanowi wkomponowana w budynek kaplica, która
powstała jeszcze w latach trzydziestych z inicjatywy generała Józefa
Hallera oraz pułkownika Henryka Bagińskiego. Wysokiej klasy organy
wykonała warszawska firma Bracia Kamińscy. Kościół ten uchodzi za jeden z
najpiękniejszych w Polsce.
Dynamiczny
rozwój Władysławowa spowodował, że otrzymało ono 30 czerwca 1963 roku
prawa miejskie (Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 maja
1963r. w sprawie utworzenia niektórych miast w województwie gdańskim i
katowickim - Dz. U. z 1963 r., Nr 23, poz. 132). Po akt nadania praw
miejskich pojechali do Rady Państwa Augustyn Necel i Bernard Henzel. Akt
odczytano 22 czerwca na uroczystej sesji miejskiej Rady
Narodowej.
W
kolejnych latach Władysławowo ciągle się rozbudowywało; powstało osiedle
Cetniewo II, doprowadzono do niego wodę, założono społecznie elektryczność
i oświetlenie ulic. Zbudowano kolejne ulice: Harcerską, Słoneczną i wiele
innych.
Miasto
z roku na rok stawało się większym i aktywniejszym. W 1971 roku rozpoczęto
w czynie społecznym budowę remizy. Teren pod remizę dało P.P. i U.R.
"Szkuner". Wielki wkład wnieśli mieszkańcy Władysławowa, strażacy, P.P. i
U.R. "Szkuner", Kopalnia Węgla Kamiennego "Nowy Wirek" z Rudy Śląskiej,
Jednostka Wojskowa z Poczernina i inni. Remizę oddano uroczyście do użytku
w dniu 27 maja 1973 roku, z okazji Dnia Strażaka i Dni Obrony
Przeciwpożarowej.
Również
w czynie społecznym wybudowano strzelnicę sportową, którą po pewnym czasie
przekazano Placówce WOP we Władysławowie.
W 1973
roku, w dziesiątą rocznicę uzyskania praw miejskich Władysławowo otrzymało
herb. Został on wybrany w wyniku przeprowadzonego w marcu 1972 roku
ogólnopolskiego konkursu. Konkurs został rozpisany przez Przewodniczącego
ówczesnego Prezydium Miejskiej Rady Narodowej, Jerzego Patocka za
pośrednictwem Związku Polskich Artystów i Plastyków Okręgu Gdańskiego.
Wpłynęło 35 prac, z których do drugiej eliminacji zakwalifikowało się
18-cie projektów. Ostatecznie wybrano projekt Haliny Różewicz-Książkiewicz
z Elbląga.
Zgodnie
z projektem w górnej białej części tarczy herbowej znajdowała się złota
korona królewska, jako nawiązanie do króla Władysława IV, od którego
imienia miasto wzięło swoją nazwę i który jako jedyny król polski uprawiał
politykę morską. Korona wpisana w czerwoną literę "W" - nawiązywała do
nazwy miasta. W dolnej błękitnej połowie herb zawierał łososia naturalnego
koloru, skierowanego głową w prawą stronę tarczy w stylizowanej sieci
rybackiej. Element ten nawiązywał do charakteru naszego miasta - portu
rybackiego.
W 1978
roku utworzono Nadmorski Park Krajobrazowy, w którego obszar weszła Gmina
Władysławowo. Park utworzony został jako czwarty w Polsce a został
powołany celem ochrony znajdującego się na tym obszarze wielkiego bogactwa
różnych form przyrody i krajobrazu.
W 1981
roku Zarząd Nadmorskiego Parku Krajobrazowego we Władysławowie, dzięki
staraniom jego dyrektora - Tadeusz Rewoliński - przeniósł swoją tymczasową
siedzibę z Domu Rybaka do odrestaurowanego ze środków Urzędu Wojewódzkiego
i Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków historycznego, zabytkowego domku
generała Józefa Hallera, odrestaurowanego i przywróconego do swego
pierwotnego stanu. W dniu 14 października 1981 roku Dyrektor NPK nabył
również sąsiedni "Błękitny Domek" kpt. J. Dworzańskiego od wdowy po
adiutancie generała Hallera - Kazimiery Heleny Dworzańskiej.
Na
przestrzeni lat 1981 -1990, dzięki kontaktom nawiązanym z rodziną generała
Hallera, mieszkającą już w tym czasie w Australii, oraz ofiarności wielu
osób zainteresowanych odtworzeniem zapomnianej historii Hallerowa, udało
się w 1990 roku otworzyć w "Hallerówce" Izbę Pamięci generała Józefa
Hallera oraz Jego Błękitnej Armii.
W
ramach statutowej działalności Zarządu NPK w "Błękitnym Domku" uruchomiono
również wystawę przyrodniczą prezentującą walory Nadmorskiego Parku
Krajobrazowego.
W 1990
roku mieszkańcy Władysławowa stworzyli grupę inicjatywną dla reaktywowania
Towarzystwa Przyjaciół Hallerowa, które zostało zarejestrowane dnia 9
kwietnia 1991 roku przez Sąd Wojewódzki w Gdańsku.
W 1993
roku Towarzystwo powołało Społeczny Komitet Budowy Pomnika Generała Józefa
Hallera, który gromadził fundusze ze składek społeczeństwa i organizacji z
całego świata. Pomnik został odsłonięty w sierpniu 1995 roku. Jego autorem
jest artysta - rzeźbiarz Stanisław Szwechowicz
Po
okresie wielkiego kryzysu, w latach 90-tych nastąpiło ożywienie
Władysławowa, które uwidoczniło się głównie na polu turystyki, handlu i
usług oraz w całym życiu kulturalnym miasta. Atmosfera sprzyjająca
podejmowaniu inicjatywy gospodarczej, rozszerzenie funkcji i kompetencji
samorządowych oraz zapobiegliwość mieszkańców doprowadziła do nasilenia
rekreacyjnej roli miasta w skali całego kraju.
W roku
1992 nawiązano współpracę w zakresie edukacji, kultury, sportu i turystyki
z gminą partnerską LAMSTEDT (Niemcy), zaś w 1995 roku z ALLINGE -GUDHJEM
(Dania).
W 1993
roku powstał hejnał miasta, zaś w dniu 16 lutego 1996 roku na sesji Rady
Miejskiej we Władysławowie przyjęto uchwałą nr XVIII/138/96 nowy wizerunek
herbu i flagi.
Zgodnie
z nowym projektem herb Władysławowa przedstawia w błękitnym polu tarczy
mur biały poprzeczny z dwu rzędów cegieł, dzielący tarczę herbu na dwie
połowy. Na murze znajdują się dwie białe wieże a między nimi duża
ukoronowana złota litera "W". W dolnej połowie tarczy, pod białym murem,
za siatką rybacką znajduje się skierowany w prawą (heraldycznie) stronę
tarczy łosoś. Tarczę podtrzymują dwa gryfy: srebrne od góry i czarne od
dołu, w złotych koronach na głowie. Nad tarczą herbową znajduje się
stylizowana korona z czerwonej cegły z 3-ma otworami białymi, zaś pod
tarczą dewiza w języku kaszubskim: "My trzymamy z
Bogiem".
Kolor
błękitny tarczy nawiązuje do koloru morza, u którego brzegu leży miasto.
Jest to również nawiązanie do sztuki ludowej Kaszub, gdzie często
występuje błękit. Biały mur z wieżami obronnymi nawiązuje do faktu
historycznego - zbudowania w pobliżu dzisiejszego Władysławowa dwóch
twierdz morskich, Władysławo i Kazimierz, przez króla polskiego Władysława
IV. Złota, ukoronowana korona królewska litera "W" informuje, że chodzi tu
właśnie o króla polskiego Władysława IV. Ryba morska łosoś świadczy o tym,
że miasto jest portem rybackim a większość mieszkańców żyje z morza i
przetwórstwa rybnego. Łosoś zaś jest rybą szlachetną i jej obfitość w
sieci przynosi dobrobyt mieszkańcom miasta. Srebrno - czarne gryfy
podtrzymujące tarczę służą udostojnieniu herbu i informacji, że jest to
właśnie herb a nie na przykład znak firmowy jakiejś instytucji. Ponadto
gryfy służą wyjaśnieniu, że miasto leży na Pomorzu. Dewiza napisana w
języku kaszubskim jest świadectwem i hołdem dla rodzimej ludności
kaszubskiej, jej przywiązania do religii katolickiej i języka ojców.
Flaga
miasta to prostokąt koloru błękitnego, tego samego, co kolor tarczy
herbowej (wymóg zasad heraldyki). W dolnej połowie flagi trzy pasy: złoty
(żółty), czarny i żółty jednakowej wielkości. Kolory te są kolorami
heraldycznymi Ziemi Kaszubskiej, której herbem jest czarny gryf w polu
złotym.
Obecnie
Władysławowo pretenduje do miana jednego z głównych wczasowisk na
Wybrzeżu. Wyrosły tu hotele, domy wypoczynkowe, pensjonaty, kwatery
prywatne, campingi, pola namiotowe; zadbano o rozwój gastronomii, usług i
rzemiosła. Miasto przyciąga pięknymi plażami i rybimi przysmakami, bowiem
nie przypadkiem królewski łosoś znalazł się w jego herbie.
Dominującą
rolę odgrywa turystyka wypoczynkowa, krajoznawcza, kwalifikowana,
weekendowa oraz zdrowotna.
Wybór
atrakcji jest przebogaty: wczasy odchudzające, wczasy z kursem prawa
jazdy, wczasy "w siodle", stadnina koni, rejsy po Bałtyku kutrem rybackim,
żaglowcem, bądź łodzią wikingów, wyprawy na połów dorsza, zjeżdżalnie
wodne na plażach, przejażdżki "ciuchcią", rowerami czterokołowymi, trasy
dydaktyczne i szlaki turystyki pieszej, lunaparki, tory cartingowe,
ekspozycje muzealne, punkty widokowe, baseny, siłownie, korty tenisowe,
windsurfing, para lotniarstwo, loty widokowe.
Władysławowo
to raj dla sportowców wyczynowych, którzy przygotowują się w cetniewskim
ośrodku do olimpiad, mistrzostw Świata i Europy, a także zapaleńców
mających wymarzone warunki do uprawiania dyscyplin pływackich,
windsurfingu oraz jachtingu.
Od
2000 roku można podziwiać Aleję Gwiazd Sportu, jedyne takie miejsce w
Polsce. Co roku, podczas Festiwalu Sportu, odsłonięte zostają mosiężne
gwiazdy - upamiętniające sylwetki znanych
sportowców.
Na
uwagę zasługuje fakt, iż gmina zachowała swój niepowtarzalny charakter.
Wśród przemian społeczno - gospodarczych nietknięty pozostał regionalizm i
tradycja. Przejawia się to w kulturze, obyczajach, gastronomii czy
usługach.
Władysławowo,
poprzez zamieszkałych tu twórców, ściśle związane jest ze sztuką ludową
Kaszub, która najpowszechniej znana jest w postaci rzeźby i haftu.
Mieszkali tu i tworzyli: rybak - rzeźbiarz Leon Golla, pisarze Jan
Drzeżdżon oraz Augustyn Necel ("Maszopi", "Saga o szwedzkiej checzy",
"Okrętnicy spod narodowej gwiazdy", "Łosoś wszechwładny", "Krwawy sztorm",
"Złote klucze" to tytuły niektórych tylko dzieł tego autora).
Gmina łączy w barwny
koloryt lokalne zwyczaje kaszubskie, pamięć o generale Hallerze oraz
biznesowe podejście do turystyki. Jest wymarzonym miejscem na różnego
rodzaju szkolenia, konferencje, czy spotkania integracyjne. Wiele jest
ekskluzywnych obiektów przystosowanych do organizacji tego typu imprez,
których co roku organizuje się coraz więcej.