SWIDNICA

Zdjęcia i Widokówki
                     P ierwsza pewna wzmianka o Świdnicy pochodzi z 1249r. Związana jest z dokumentem wystawionym przez papieża Innocentego IV, który udzielił odpustu osobom składającym ofiarę pieniężną na rzecz budowanego kościoła zakonu Franciszkanów. Przypuszcza się, że budowa tego kościoła może świadczyć, iż Świdnica już w tym okresie była miastem. Jednakże wzmianka o Świdnicy, jako o mieście pochodzi dopiero z roku 1267.
           Przez wiek XIII Świdnica należała do księstwa wrocławskiego, a w 1290 r. stała się stolicą niezależnego księstwa. Dogodne położenie na szlaku handlowym oraz przywileje otrzymane od książąt wrocławskich ('urząd szrotu', czyli prawo sprzedawania piwa i wina w beczkach, 'prawo mili' zabraniające osiedlania się rzemieślników w promieniu mili od miasta oraz budowy karczem i sprzedaży sukna, jeśli nie jest się kupcem świdnickim) sprzyjały rozwojowi miasta. Za panowania księcia wrocławskiego Henryka IV Probusa rozpoczęto budowę murów obronnych wokół miasta. Początkowo prowadziło do miasta sześć bram: Strzegomska, Witoszowska, Kraszowicka, Dolna, Św. Piotra i Kapturowa. W roku 1360 przebito mur miejski i wybudowano bramę Mikołajską. Zaczęło rozkwitać rzemiosło i handel. W 1285 r. były już cechy piekarzy, tkaczy, garncarzy, szewców, kuśnierzy i krawców.
           Bolko I Surowy, jeden z najpotężniejszych władców na Śląsku przyczynił się do umocnienia granic księstwa. Wybudował lub rozbudował wiele zamków, m.in. Książ, Grodno, Rogowiec, Radosno i Kliczków.
           Po podziale księstwa na jaworskie, świdnickie i ziębickie rządy nad księstwem świdnickim przejął Bernard, syn Bolka I. Jego następcą został Bolko II Mały, który panował w latach 1326-1368. Początkowo rządził on na niewielkim terytorium obejmującym Świdnicę, Strzegom, Bolków, Świebodzice i Kamienną Górę. Stopniowo powiększał obszar swoich rządów. Przyłączył do księstwa Dzierżoniów, Niemczę, Sobótkę i Kąty Wrocławskie. W 1346r Bolko pozyskał księstwo jaworskie, później jeszcze szereg małych księstw na Śląsku. Uzyskał prawo dożywotnich rządów nad Dolnymi Łużycami. Pod koniec panowania był najpotężniejszym władcą na Śląsku. W 1353 r. Bolko, z powodu braku następcy oraz zrzeczenia się przez króla Polski Kazimierza Wielkiego praw do Śląska, zawarł układ sukcesyjny z królem Czech Karolem Luksemburgiem, na mocy którego oddał mu za żonę bratanicę Annę i przekazał jej i jej potomstwu prawa do księstwa po śmierci Bolka i jego żony Agnieszki. Prawdopodobnie za jego rządów przystąpiono do budowy nowego, istniejącego do dziś, kościoła parafialnego.
         Na początku XIV w. Świdnica zaliczała się do największych miast Śląska. Książęta świdniccy dbali o rozwój handlu i rzemiosła. Szczególnym powodzeniem cieszyło się piwo świdnickie. W każdym większym mieście Śląska znajdowała się piwnica, gdzie je sprzedawano. Ponadto pito je w Krakowie, Toruniu, Pradze, Pizie, Budzie na Węgrzech i w Heidelbergu w Niemczech. Wyrazem bogactwa miasta było pokrycie w XIV w. wieży ratuszowej pozłacaną blachą. Wieża jednak wkrótce spłonęła podczas pożaru miasta. Po śmierci żony Bolka II Agnieszki w roku 1392r, księstwem w imieniu króla Czech rządził starosta. Następne dwa stulecia to okres ciągłego rozwoju miasta zakłócanego niekiedy ruchami społecznymi, epidemiami i pożarami. O rozwoju świadczy wzrastająca ilość cechów działających w Świdnicy. Przypuszcza się, że na początku XVI w. Świdnica liczyła ok. 11 tys. mieszkańców.
         W 1526 r. po śmierci króla Ludwika Jagiellończyka Śląsk przeszedł pod panowanie Habsburgów i pozostał w ich władaniu do 1740r. W pierwszej połowie XVI w. katolicka ludność Świdnicy masowo przyjęła wiarę ewangelicką. Spowodowało to przejęcie przez protestantów większości kościołów, w tym także parafialnego pw. św. Stanisława i św. Wacława.
         Rozkwit miasta kończy się z chwilą wybuchu wojny trzydziestoletniej. W trakcie jej trwania Świdnica była wielokrotnie oblegana i zdobywana. Podczas oblężeń wybuchały pożary oraz epidemie (jedna z nich pochłonęła 17 tys. ofiar. W roku zakończenia wojny (1648 r.) w mieście znajdowało się jedynie 118 domów, w których mieszkało ok. 200 osób. Stopniowo Świdnica odbudowywała się, ale nigdy już nie wróciła do swego dawnego znaczenia.
         Ewangelicy, po uzyskaniu zgody cesarza, wybudowali w 1657 r. kościół, następnie dzwonnicę i szkołę. W mieście pojawiły się budynki wybudowane w stylu barokowym. W tym stylu przebudowano również wnętrze kościoła parafialnego pod wezwaniem św. Stanisława i św. Wacława.
         Tak jak w średniowieczu, również i w późniejszym okresie pożary stały się plagą miasta. W 1702 r. spłonęło 11 domów. 12 września 1716 r, w ciągu 4 godzin, podczas silnego wiatru spłonęło 165 budynków, w tym także ratusz.
         W 1740 r. po wybuchu kolejnej wojny na Śląsku, ten przechodzi pod panowanie Prus. Król Fryderyk II docenił strategiczne położenie Świdnicy i nakazał modernizacje starych i wybudowanie nowych fortyfikacji. Zbudowanie umocnień spowodowało ograniczenie rozwoju miasta i wyburzenie wielu budynków na przedmieściach (podczas wojen napoleońskich, po zdobyciu miasta w 1807 r. Francuzi rozpoczęli ich likwidację - nie zniszczone jednakże całkowicie, umocnienia przetrwały jeszcze kilkadziesiąt lat).
          W trakcie trwania wojny siedmioletniej (1756-1763) Świdnica była oblegana i zdobywana przez wojska austriackie oraz pruskie. Oblężenia przyniosły znaczne straty. Spłonęło lub zostało uszkodzonych bardzo wiele budynków.
           W końcu XVIII w. zaczęły powstawać pierwsze manufaktury. Samo miasto należało do największych na Śląsku. Większe od Świdnicy były jedynie Wrocław i Głogów. Do większego rozwoju przyczyniło się doprowadzenie w roku 1844 linii kolejowej.

          W roku 1866, po wojnie prusko-austriackiej, Świdnicę ogłoszono miastem otwartym. Zadecydowała o tym mała przydatność militarna twierdzy. Burzenie średniowiecznych i nowożytnych fortyfikacji rozpoczęto w 1867 r. W miejscu umocnień powstały nowe budynki i parki.
         Druga połowa XIX w. była okresem znacznego rozwoju Świdnicy, powstało wiele zakładów przemysłowych. Były to przeważnie nieduże fabryki. Wzrastała też liczba ludności. Miasto otrzymało nowe połączenia kolejowe, wybudowano dwa nowe dworce kolejowe. W 1863 zbudowano gazownię, w 1877 nową wieżę ciśnień i w 1907 elektrownię. Pomiędzy pierwszą a drugą wojną światową, kiedy dynamizm rozwoju nieco opadł, wybudowano duże zakłady naprawy taboru kolejowego - obecnie Fabryka Wagonów ''Świdnica', oraz znacznie rozbudowano obecne Zakłady Wytwórcze Aparatury Precyzyjnej 'Mera - Pafal'.
        Podczas wojny miasto nie ucierpiało. Zostało zajęte przez Armię Czerwoną 8 maja 1945r. Do miasta zaczęli napływać osadnicy polscy. Uruchamiano zakłady przemysłowe, organizowano życie kulturalne i otwierano szkoły. Na bazie niemieckiego, powstałego w 1822r., uruchomiono teatr polski. Od roku 1947 jest on teatrem zawodowym.
        W okresie powojennym znacznie rozbudowano przemysł świdnicki, wybudowano nowe osiedla mieszkaniowe, placówki służby zdrowia, uruchomiono komunikację miejską. Bolesne, że w tym właśnie okresie nie przywiązywano wagi do zabytków, skutkiem czego wiele z nich uległo bezpowrotnemu zniszczeniu.
Zródło informacji:http://www.swidnica.cimap.pl

Powrót

Cwww.naszewypady.prv.pl