Przy
obecnym stanie badań bardzo trudno jest precyzyjnie określić daty fundacji
średniowiecznych opactw cysterskich.
Podobnie
odnośnie powstania opactwa w Rudach nie można przyjąć jednoznacznie
określonej daty. W literaturze przedmiotu spotkać można różne daty
uważane jako początek istnienia rudzkiego klasztoru. Pierwszy raz problem
rudzkiej fundacji pojawia się podczas zebrania Kapituły Generalnej w
Citeaux w 1238 roku, kiedy to zaplanowano założenie klasztoru. Uchwała
Kapituły Generalnej z 1238 roku zlecała opatom Sulejowa i Mogiły dokonanie
rozpoznania w Rudach i upoważniała ich do podjęcia ostatecznej
decyzji, bez ponownego odwoływania się do Kapituły. W myśl tej uchwały
konwent miał być sprowadzony z Jędrzejowa i tak też się stało.
Kapituła cysterska mówi przy tej okazji o kanclerzu książęcym, jako
wyrażającym chęć założenia klasztoru, później jako fundator występuje
książę opolski Władysław III.
J.
Heyne wspomina o starej tradycji podającej jako datę założenia opactwa
rudzkiego rok 1237. Tradycja ta spisana przez opata Andrzeja Emanuela
Pospela (1648-1679) w 1693 roku była żywa we współczesnym mu okresie, a
także w czasach późniejszych. Opat korzystał z ustnych przekazów
najstarszych zakonników rudzkich. Podanie to wiąże powstanie klasztoru z
cudownym ocaleniem od niebezpieczeństwa, w jakim znalazł się w czasie
polowania w 1237 roku książę opolski Władysław i jego dwór.
Dwie
powyższe opinie przesuwające datę powstania rudzkiego opactwa przed najazd
Tatarów w 1241 roku, zostały uznane za niezgodne z prawdą przez Augusta
Potthasta, który twierdzi, iż nie można przyjąć, że w latach
pięćdziesiątych XIII wieku, książę Władysław tylko odbudował klasztor
po zniszczeniach spowodowanych najazdem tatarskim.
Dla
uniknięcia niejasności i przezwyciężenia trudności z ustaleniem czasu
powstania cysterskiego opactwa, zgodnie z opinią F. Wintera, jako moment
erygowania opactwa przyjmuje się przybycie pełnego konwentu do
zabudowań nowego osiedla i rozpoczęcie sprawowania liturgii
godzin.
Zgodnie
z tą opinią podaj e się dwie daty jako rok założenia opactwa w
Rudach: 1252 rok lub 1258 rok. 21 października 1258 roku na zamku w
Raciborzu został wydany przez księcia opolskiego Władysława III
dokument fundacyjny.
Inne
jeszcze hipotezy przyjmują jako datę założenia opactwa rok 1255. Fakt
założenia klasztoru wiążą one z uroczystościami zorganizowanymi w
1254 roku w Krakowie, po kanonizacji św. Stanisława biskupa. W
uroczystościach tych uczestniczył książę opolski Władysław mogło, więc
wtedy dojść do spotkania księcia z opatem Jędrzejowa.
Wśród
różnych opinii dotyczących czasu powstania opactwa w Rudach zauważyć też
trzeba oryginalną hipotezę o podwójnej fundacji klasztoru, wysuniętą
przez Stanisława Rybandta. Autor na podstawie dostępnych obecnie
źródeł próbuje udowodnić istnienie dwóch fundacji: pierwszej
niesfinalizowanej, duchowno-możnowładczej, z lat 1237-1241 i drugiej
książęcej z lat 1255-1258. Pierwsza fundacja związana miała być z osobą
kanonika, magistra Bogusławą członka Kapituły Krakowskiej, druga z osobą
księcia Władysława. S. Rybandt nawiązał do poglądów E. Karwota odnoszącego
nazwę "Vosic" użytą w uchwale Kapituły Generalnej z 1238 roku, do
Woszczyc, miejscowości koło Rybnika. W Woszczycach cystersi mieli
mieć pierwszą siedzibę. Trudno obecnie ustalić, jak daleko posunięte
były prace przy budowie klasztoru i czy sprowadzony został tam już
cały konwent. Wiadomo jednak, że proces fundacyjny nie został
doprowadzony do końca. Przyczyną przeniesienia się zakonników w inne
miejsce mógł być najazd Tatarów w 1241 roku, którzy aż trzykrotnie
zbliżali się pod Racibórz - szlak ich marszu musiał przebiegać w okolicy
Woszczyc, a także niechęć cystersów do budowania klasztoru w pobliżu
wsi i osiedli Wtedy zwrócono uwagę na rozległe lasy leżące bardziej na
zachód od planowanego miejsca fundacji. Lasy te były własnością
księcia Władysława Opolskiego. Okazją do omówienia tej sprawy były
uroczystości związane z wyniesieniem na ołtarze św. Stanisława
biskupa (8.05.1254 r.), w których brali udział książę Władysław Opolski i
biskup Tomasz I. Po ukończeniu procesu fundacji i nadaniu jej mocy prawnej
zapomniano o pierwszym fundatorze - Bogusławie. Książę Władysław uchodzi
za niepodważalnego fundatora klasztoru w Rudach. Była to już jego druga
fundacja, poprzednio przekazał franciszkanom klasztor w Opolu.
Jeszcze
trudniejszą jest próba wyjaśnienia motywów, jakimi kierował się
książę Władysław przy fundowaniu klasztoru. Przy omawianiu motywów
fundacji klasztoru cystersów podkreślić należy ogromny wzrost znaczenia
książąt i możnowładców w XIII wieku, którego podstawą były potężne zasoby
materialne i wysoki autorytet społeczny. Była to również warstwa mająca
wpływ na kulturę chrześcijańską, wrażliwa na różne nowości i wzorce
napływające z zagranicy. Jej związek z Kościołem wyrażał się w obejmowaniu
różnych wysokich stanowisk w kościelnej hierarchii, a także
fundowaniem klasztorów.
Inna z
hipotez również podkreśla pobudki religijne. Były to czasy wypraw
krzyżowych, nie każdy jednak mógł na te wyprawy wyruszyć, niektórzy
musieli pozostać w ojczyźnie, by bronić jej granic. Ci, którzy zostali,
starali się poprzez różne ofiary i darowizny wspierać Kościół. Jednym
z takich darów złożonych przez księcia Władysława mógł być klasztor w
Rudach.
Miejscowość
i klasztor nazwano od imienia jego założyciela Wła-dysławowem. Po śmierci
księcia Władysława zmieniono nazwę klasztoru na Rudy.
Pierwszych
zakonników sprowadzono z opactwa w Jędrzejowie. Poprzez opactwo w
Jędrzejowie klasztor w Rudach utrzymywał łączność z francuskim
opactwem w Morymondzie, z którego wywodził się klasztor w
Jędrzejowie.
Data
przybycia do Rud pierwszych zakonników także jest kontrowersyjna.
Prawdopodobnie pierwsze grupy zakonników, których zadaniem było
przygotowanie pomieszczeń dla reszty konwentu, przybyły do Rud już w 1255
roku. W 1258 roku do przygotowanych już pomieszczeń wprowadził się konwent
liczący zapewne przynajmniej 13 mnichów z opatem i grupą konwersów.
Inni datę przybycia konwentu przesuwają na rok 1261.
Dokument fundacyjny
wydany przez księcia Władysława określał prawa i przywileje, jakimi
cieszył się klasztor. Klasztor był wyjęty spod sądowniczej władzy
księcia, otrzymał prawo polowania w okolicznych lasach, prawo do
zakładania nowych wiosek, prawo kolonizowania, prawo prowadzenia handlu i
rzemiosła. Określono także w przybliżeniu granice posiadłości
klasztornych. Sięgały one: trzy mile od Raciborza, trzy mile od Koźla i
trzy mile od Gliwic.
Posiadłości
ziemskie i przywileje nadane przez księcia stały się podstawą rozwój u
gospodarczego opactwa. Rosła także liczba powołań do nowego
klasztoru. W 1280 roku Rudy były już na tyle prężnym pod każdym względem
opactwem, bogatym w powołania, że mogły przyczynić się do powstania nowego
opactwa cystersów w Jemielnicy. Opactwo to ufundował książę opolski
Bolesław I.
W
czasach pierwszego opata - Piotra I (1252-1274) poprzez sprowadzanie
kolonistów i zakładanie nowych wiosek rozpoczął się materialny rozwój
klasztoru. Działalnością gospodarczą klasztoru w okresie średniowiecza
zajął się szczegółowo Stanisław Rybandt. Mimo skąpych źródeł, czego
powodem był prawdopodobnie najazd husytów i zniszczenie przez nich
biblioteki klasztornej, autor próbuje odtworzyć rozwój wszystkich
gałęzi gospodarki opactwa. Podstawą rozwoju gospodarczego były
przywileje nadane przez księcia Władysława Opolskiego w dokumencie z dnia
21 października 1258 roku. Immunitety te były najszerszymi przywilejami
nadanymi klasztorowi w okresie całego średniowiecza.
Rozwój
gospodarczy klasztoru następował poprzez: kolonizację i lokalizację wsi na
prawie niemieckim, eksploatowanie ziemi, czego podstawą była
gospodarka czynszowa, pobieranie dziesięcin z podległych klasztorowi
wiosek. Około 1260 roku, jak twierdzi S. Rybandt, do klasztoru w Rudach
należało jedenaście znanych imiennie wiosek: Bojków, Chwałęcice,
Dobosławice, Jankowice, Maciowaksze, Pogrzebień, Ruda Kozielska, Stanica,
Stodoły, Woszczyce, Wójtowa Wieś, Zwonowice. Dwie inne wioski:
Boguszowice i Zawada, prawdopodobnie także należały do klasztoru.
Siłę roboczą w klasztorze stanowili nie konwersi, lecz mnisi, najemnicy i
ludność zależna zobowiązana do renty odrobkowej.
Ważną
gałęzią gospodarki cysterskiej w Rudach była także uprawa roli,
warzywnictwo, hodowla, rybołówstwo. W średniowieczu cystersi rudzcy
posiadali 7 młynów.
Od XVI
wieku wzrasta ilość wiadomości o klasztorze w Rudach. W tym czasie
(1586r.) w Stodołach - miejscowości należącej do klasztoru zbudowano
pierwszą hutę żelaza. Z biegiem czasu, w miarę dalszego rozwoju
gospodarczego ilość hut żelaza należących do klasztoru powiększała się. W
1707 roku klasztor posiadał już pięć hut żelaza. W Stanicy cystersi
posiadali kopalnię rudy żelaza, zatrudniającą 8 górników i
dostarczającą przez pewien czas surowca do wytopu żelaza w hutach. Kiedy
zabrakło rudy żelaza w Stanicy, sprowadzano ją z okolic Tarnowskich
Gór. W 1717 roku powstała w Zawadzie huta szkła. Wyroby tej huty
sprzedawane były na całym Śląsku, a nawet eksportowane przez Opawę do
Austrii. Oprócz tego klasztor posiadał: hutę miedzi, fabrykę drutu,
kuźnię, gorzelnię, browary, winiarnię. Rozwijali też rudzcy cystersi
szereg innych gałęzi przemysłu.
Rozwój
przemysłu, handlu i rolnictwa był przyczyną podnoszenia się poziomu
materialnego klasztoru. Jednak częste najazdy obcych wojsk,
szczególnie w XVII wieku i związane z tym zniszczenia, grabieże i
wysokie kontrybucje płacone najeźdźcom powodowały, że często klasztor
znajdował się na granicy bankructwa. Na poważne szkody klasztor był
narażony w sierpniu 1683 roku w związku z przemarszem wojsk króla Jana III
Sobieskiego, mimo że najbardziej wartościowe rzeczy klasztorne zostały
wywiezione i ukryte w Brzegu. Dalsze szkody materialne przyniosły
klasztorowi wojny śląskie. Zmuszono klasztor do płacenia wysokich
kontrybucji na rzecz wojsk pruskich. Pokój i zakończenie wojen (1742 r.)
nie przyniósł klasztorowi ulgi, lecz ponowne obciążenia. Zobowiązano
klasztor do płacenia podatków "w wysokości 50 % swoich dochodów,
utrzymywania jednego statku na Odrze, zaopatrzenia wszystkich wiosek w
straże pożarne, wybudowania fabryki drutu, uprawiania morw, tytoniu i
bawełny oraz do posadzenia przy wszystkich publicznych drogach lip lub
jakichkolwiek innych drzew. Z początkiem XIX wieku Śląsk został zalany
przez wojska francuskie. Większe wydatki klasztoru związane były z
założeniem w 1808 roku szpitala dla francuskich żołnierzy.
Oprócz
działalności gospodarczej klasztor był także poważnym ośrodkiem
kulturalnym i naukowym. W 1744 roku powstało tam Gimnazjum z
konwiktem o wielkim znaczeniu dla całego Górnego Śląska. Gimnazjum
przetrwało do 1816 roku. W ciągu tego okresu przewinęło się przez nie
około dwóch tysięcy uczniów. Wielu z nich zajmowało później odpowiedzialne
stanowiska w urzędach państwowych, około pięćdziesięciu zaś
wstąpiło do stanu duchownego. Gimnazjum to było pierwszą szkołą
dostępną dla młodzieży pozaklasztornej. We wcześniejszym okresie
istnienia klasztoru nie działała przy nim żadna szkoła publiczna.
Domysły niektórych badaczy usiłujących przypisać cystersom z Rud
zorganizowanie szkolnictwa dla dzieci ludności wiejskiej, nie maj ą
poparcia w źródłach.
Wiele
uwagi poświęcali cystersi w Rudach bibliotece. Okazją do sprowadzania
książek były podróże opatów do Citeaux na coroczne Kapituły Generalne.
Jest stwierdzone, że cystersi rudzcy kupowali książki w
Morymondzie, w Waltsassen. Pomnażanie księgozbioru następowało także
dzięki zakonnikom wysyłanym na studia i przepisywaniu książek w
klasztornym skryptorium. Całościowego przebadania rudzkich rękopisów
podjął się S. Rybandt. W Bibliotece Uniwersyteckiej we Wrocławiu zachowało
się z okresu średniowiecza 57 rękopisów i 3 inkunabuły. Do tego
doliczyć trzeba kodeks znajdujący się w bibliotece cysterskiej w Zwettl,
gdzie znalazł się przed 1488 rokiem. Z czasów późniejszych pochodzą: 4
rękopisy - dwa z XVI wieku i dwa z XVII wieku, 7 inkunabułów: cztery w
Bibliotece Uniwersyteckiej we Wrocławiu, dwa w Bibliotece Śląskiej w
Katowicach i jeden w Bibliotece Seminarium Duchownego w Nysie oraz kilka
starodruków. Wśród rękopisów z XIII wieku najwięcej kontrowersji wzbudził
kodeks przechowywany w Bibliotece Uniwersyteckiej we
Wrocławiu, oznaczony sygnaturą I Q 160 - przewodnik dla spowiedników
"Summa de confesionis discretione".
Kodeksy
rudzkiej biblioteki kupowane, przepisywane i gromadzone w ciągu
sześciowiekowego istnienia opactwa na skutek sekularyzacyjnego edyktu
rządu pruskiego, w 1810 roku, stały się własnością państwa. Zdaniem
pełnomocnika Komisji Sekularyzacyjnej urzędującej we Wrocławiu-J.C.
Buschinga biblioteka rudzka składała się w 1812 roku z l0 - 12
tysięcy książek. Rudy pod tym względem ustępowały jedynie
księgozbiorom dwóch cysterskich opactw w Henrykowie i Krzeszowie. Już w
XIII wieku Rudy zajmowały poważne miejsce w technice skórzanej oprawy
książek.
Tak,
więc klasztor rudzki był nie tylko potęgą pod względem gospodarczym,
ale wywarł duży wpływ na cały Śląsk również w dziedzinie
kultury.
W 1810
roku dekretem cesarskim wszystkie dobra kościelne i zakonne zostały
zsekularyzowane. 26 listopada 1810 roku dekret sekularyzacyjny został
odczytany w rudzkim klasztorze przez królewskiego komisarza Koma i
jego adiutanta von Witte. Po odczytaniu dekretu zajęto klucze od kas,
archiwów, odebrano insygnia opackie i pieczęcie. W momencie sekularyzacji
konwent cysterski w Rudach liczył 32 członków. Większość zakonników
rozproszyła się po okolicznych wioskach, pracowali przeważnie w
duszpasterstwie, część pozostała w Rudach. W 1814 roku w Rudach obecnych
było jeszcze 15 zakonników, w tym dwóch braci, pozostawionych tam dla
obsługi duszpasterskiej kościoła. Ostatni, 35 opat Rud - Bernard IV
Galbierz (1798-1810) przebywał aż do swej śmierci w Raciborzu. Zmarł 16
lipca 1819 roku. W trzy dni później odbył się w Rudach jego pogrzeb.
Został pochowany w krypcie kaplicy maryjnej. Ostatni zakonnik
cysterski - Tadeusz Weis zmarł 6 stycznia 1856 roku jako proboszcz w
Janowicach.
Mocą
dekretu sekularyzacyjnego wszystkie dobra klasztorne przeszły na
własność osób świeckich. Z dniem l lipca 1812 roku dobra te stały się
własnością księcia von Hessen-Kassel. W dniu 10 maja 1820 roku objął te
dobra w posiadanie hrabia Wiktor Amadeusz von Hessen-Rotenburg. Po jego
śmierci w 1834 roku księstwo raciborskie i dobra cysterskie przypadły
Wiktorowi von Hohenlohe-Waldenburg, któremu 15 października 1840 roku
cesarz Fryderyk Wilhelm IV nadał tytuł księcia.
Klasztor, który w
czasie wojen wolnościowych służył jako szpital, został w 1820 roku
siedzibą książąt raciborskich i był nią bez przerwy aż do czasu drugiej
wojny światowej. Pożar spowodowany przez Armię Czerwoną w styczniu 1945
roku prawie całkowicie zniszczył zabudowania poklasztome. Kilkakrotne
próby renowacji podejmowane w latach powojennych nie przyniosły żadnego
rezultatu. Obecnie zabudowania dawnego klasztoru są zabezpieczone i
odnawiane przez diecezję. |