Historia
Malbork
- przez blisko 150 lat siedziba wielkiego mistrza i najwyższych
władz krzyżackich, stolica Państwa Zakonnego. Największa ceglana
warownia średniowiecznej Europy. Miasto na skrzyżowaniu europejskich
dróg handlowych. Rezydencja królów polskich i cesarzy niemieckich.
Największy arsenał Rzeczypospolitej. Najciekawszy przykład myśli
konserwatorskiej XIX i XX w. stosowanej przy odbudowie
średniowiecznego zamku.
Malbork i jego okolice
posiadają niezwykle bogatą przeszłość. Od dawna przyciągały uwagę
miłośników starożytności i archeologów . Na południe od miasta spotykamy
bowiem ślady osadnictwa już od czasu młodszej epoki kamienia. Na
szczególną uwagę zasługuje cmentarzysko z okresu wpływów rzymskich w
Wielbarku. Na przełomie X i XI wieku przypada w tym rejonie
intensywny rozwój osadnictwa słowiańskiego. W drugiej ćwierci XIII
stulecia następuje podbój tych ziem przez krzyżaków, którzy
zaczynają tworzyć swoje państwo na prawym brzegu Wisły. W Malborku
Zakon pojawia się jednak stosunkowo późno. Pierwsze prace budowlane
w obrębie najstarszej części zamku zainicjowane zostały
bowiem około 1276 r. przez konwent (podstawowa jednostka
organizacyjna Zakonu złożona z 12 rycerzy i 6 mnichów) pochodzący z
grodu Zantyr. Dziesięć lat później osada umiejscowiona na południe
od wznoszonego zamku, na wysokim brzegu rzeki Nogat, otrzymała
chełmińskie prawo lokacyjne. Zgodnie z nim powstało
założenie urbanistyczne, w którym wytyczono podłużny, ulicowy
Rynek i ulice poprzeczne. Całość opasano murami z basztami i
bramami, które łączyły się z systemem obronnym zamku. W obrębie
miasta powstała najpierw drewniana, później murowana zabudowa
mieszkalna oraz budynki użyteczności publicznej, w tym
ratusz, Dwór Artusa, kościół parafialny św. Jana,
Szkoła Łacińska. Nad Nogatem umiejscowiony był port i przeprawa
przez rzekę. W 1388 r. miasto zostało poszerzone o tereny leżące
przed murami od strony wschodniej. Powstało wówczas tak zwane Nowe
Miasto. W ramach nowego systemu obronnego wzniesiono nowe
bramy: Św. Ducha (Garncarska) i Mariacką (Sztumska). Miasto opływała
fosa. W połączeniu z fortyfikacjami zamkowymi Malbork stał się jedną
z najpotężniejszych twierdz średniowiecznej Europy . Rozszerzenie miasta
spowodowało liczne zmiany w urbanistyce i architekturze.
Przebudowano siedzibę władz miejskich - ratusz, a przy Rynku i
nowych ulicach wzniesiono szereg podcieniowych kamienic
mieszczańskich. W XV w. w obrębie murów znajdowały się 174 domy oraz
89 bud kramarskich i rzemieślniczych. Rozwinęły się także
podmiejskie osady, które wkrótce przekształciły się w przedmieścia:
Sztumskie i Garncarskie. Na czele rady miejskiej, złożonej z 7
członków, stał burmistrz i jego zastępca, a od 1416 r. dodatkowo
zarządca skarbu. W skład sądu wchodziło 10 ławników oraz sołtys i
jego kompan. Aż do włączenia Malborka w skład Rzeczypospolitej układ
ten był stały, choć włodarze miasta byli uzależnieni od Zakonu,
który sprawował najwyższą władzę w całym państwie.
Pierwsze poważniejsze zawirowania wielkiej polityki odczuli
średniowieczni malborżanie w 1410 r., gdy pod murami miasta stanęły
zwycięskie wojska króla polskiego Władysława Jagiełły zdążające spod
Grunwaldu. W wyniku wielotygodniowego ostrzału miasta i zamku
nastąpiły liczne zniszczenia, chociaż w mieście ocalały ratusz i
kościół św. Jana. Wojskom Jagiełły nie udało się jednakże zdobyć
zamku i Malbork pozostał w rękach Zakonu. Jego nowy mistrz -
Heinrich von Plauen - postanowił po pokoju zawartym w 1411 r. w
Toruniu odbudować miasto oraz przygotować twierdzę na ewentualne
nowe oblężenie, fortyfikując zamek od strony wschodniej. Umocnienia
te przydały się w trakcie wojny trzynastoletniej (1454-1466),
podczas której zamek oblegany był przez wiele miesięcy, a miasto
przechodziło z rąk krzyżackich w polskie i odwrotnie. Ostatecznie 7 czerwca 1457 r.
król polski Kazimierz Jagiellończyk przejął zamek wykupując go od
czeskich rycerzy zaciężnych wynajętych przez Zakon. Co prawda przez
następne lata trwało kolejne oblężenie i walka o odzyskanie
przejętego przez krzyżaków miasta, ale zgodnie z podpisanym w 1466
r. tzw. II pokojem toruńskim Malbork wraz z częścią ziem Zakonu
przeszedł na 316 lat we władanie Korony Polskiej. Ziemie
przyłączone do Polski (tzw. Prusy Królewskie) podzielono na trzy
województwa, w tym malborskie. Miasto i zamek zachowały swoje
wyjątkowe znaczenie - były stolicą Żuław, co przyczyniało się
do bogactwa miasta, i rezydencją królewską. Podstawą rozwoju
gospodarczego miasta były bowiem w dalszym ciągu Żuławy i położenie
przy spławnej rzece. Oba te czynniki umożliwiały intensywny handel
zbożem i drzewem sprowadzanym z głębi Polski. Już w 1523 r. król
zakazywał szerzenia w Malborku nauk Marcina Lutra. Mimo to w drugiej
połowie XVI w. większość mieszczan skłoniła się do tego wyznania.
Dlatego też w 1598 decyzją sądu królewskiego przyznano protestantom
kościół św. Jerzego. W 1607 r. w mieście pojawili się
jezuici, którym powierzono opiekę nad kaplicą z obrazem Matki
Boskiej w Bramie Mariackiej. W latach 1626-29 Malbork okupowały
wojska szwedzkie, które ufortyfikowały go, wznosząc jedenaście
bastionów ziemnych. Miasto wyszło z tej kampanii bez większych
uszczerbków. Podobnie i zamek, który nie był w jej trakcie ważnym
punktem strategicznym. W 1655 r. na Polskę spadł nowy najazd
szwedzki. W lutym roku następnego Szwedzi ponownie zajęli i
ufortyfikowali Malbork. Zburzono przy tym w/wym. kaplicę bramną.
Wojska króla Karola Gustawa opuściły miasto dopiero po podpisaniu
pokoju w Oliwie (1660). W pierwszej połowie XVIII w. przez
Malbork przechodziły liczne i różnorodne oddziały wojskowe (polskie,
szwedzkie, saskie, rosyjskie), grabiąc go i ściągając kontrybucje. W
1710 r. przywleczono z Rosji epidemię cholery, na którą zmarła
połowa mieszkańców. W 1734 wojska rosyjskie zabrały z zamku ostatnie
pięć armat, zaś sześć lat później ostatniego działa pozbyło się
miasto kupując za nie pompę przeciwpożarową. Malbork przestał być
twierdzą. Pomimo wyludnienia w dalszym ciągu niechętnie
przyjmowano do prawa miejskiego nowych obywateli. Ludność wiejska i
cudzoziemcy, np. Szkoci, napływała jednak do Malborka gdzie
mieszkała jako służba lub biedota. Przede wszystkim osiedlała się na
przedmieściach i Przedzamczu będącym własnością królewską (w XVIII
w. mieszkało tu więcej rzemieślników niż w mieście).
12
września 1772 r. do Malborka weszły wojska pruskie. Wedle
przeprowadzonego niebawem spisu powszechnego miasto, włączone do
tzw. rejencji kwidzyńskiej, liczyło 3.635 mieszkańców. Usunięto
samorząd, zastępując go ustanowionym przez króla magistratem i
sądem. Zmiana przynależności państwowej spowodowała, że na
zaniedbany zamek zaczęto na nowo patrzeć pod kątem jego przydatności
militarnej. Skoszarowano bowiem w nim regiment piechoty. Kolejne
przebudowy miały na celu przekształcenie Zamku Wysokiego w wielki
spichlerz. W trakcie tych prac niemal całkowicie stracił on swój
średniowieczny wygląd. Na
początku XIX w., wskutek głośnych protestów młodych niemieckich
poetów romantycznych, wstrzymano dalsze prace
rozbiórkowe. W 1807 r. do miasta weszły wojska
francuskie, które natychmiast odnowiły jego XVII-wieczne umocnienie
ziemne. Pięć lat później przez Malbork przeszła Wielka Armia idąca
na Rosję, a po kilku miesiącach jej cofające się resztki i ścigający
je Kozacy. Tak jak przed wiekiem, różnorakie wojska przyczyniły się
do upadku gospodarczego miasta i wybuchu kolejnej epidemii cholery.
Gdy w 1808 r. zniesiono ograniczenia wyznaniowe, w mieście
osiedlili się pierwsi Żydzi. Tolerowano mennonitów, a od 1858 r.
także baptystów. Tym liberalnym tendencjom sprzyjał nadprezydent
prowincji Prusy Zachodnie Theodor von Schön. Jako osoba
zafascynowana przeszłością krzyżackiego Malborka, już w 1815 r.
przedstawił w Berlinie projekt odbudowy zamku. Prace
zainicjowano dwa lata później. W pierwszej połowie XIX w.
Malbork był jednym z wielu typowych, niezbyt bogatych miasteczek
pruskich. Poprawę jego sytuacji gospodarczej przyniosła dopiero
budowa kolei żelaznej łączącej Prusy Wschodnie z Berlinem. W
drugiej połowie XIX w. powstały w mieście pierwsze nowoczesne
urządzenia komunalne: gazownia (1867), telegraf (1876), poczta
(1893), centrala telefoniczna (1899), wodociągi i kanalizacja
(1906), elektrownia wodna na Nogacie (1909). Od
1827 r. posiadało własną gazetę "Marienburgscher Anzeiger" (od 1849
r. "Marienburger-Zeitung und Kreisblatt"). W
drugiej połowie XIX w. zaczął także powstawać miejscowy
przemysł i dynamicznie rozwijać się budownictwo
mieszkaniowe i urzędowe. Rozwój miasta wspomagało pięć banków i kas
oszczędnościowych. 66Niebagatelne znaczenie miał też
stały wzrost poziomu edukacji. Malbork posiadał bowiem aż 14 różnego
typu szkół (liceum, średnia szkoła rolnicza, gimnazja, szkoły
zawodowe i podstawowe). Miasta nie omijały klęski żywiołowe. W
1888 r. wezbrane wody Nogatu zalały Malbork i Żuławy, a w latach
1899 i 1902 wielkie pożary spustoszyły duże fragmenty Starówki.
Mimo iż bezpośrednie działania pierwszej wojny światowej ominęły
Malbork, żywo odczuwano tu jej skutki. Na licznych frontach ginęli
jego mieszkańcy, służący głównie w miejscowym 152 pułku piechoty im.
Zakonu Krzyżackiego. Do miasta napłynęła fala uchodźców, a sytuację
pogarszała inflacja, bezrobocie i trudności z zaopatrzeniem w
żywność (w latach 1915-23 obowiązywały kartki na chleb !).
Wskutek utworzenia Wolnego Miasta Gdańska, powiat malborski
został zredukowany do jednej czwartej swojej pierwotnej wielkości,
zaś miasto utraciło przedmieście Kałdowo. W lipcu 1920 r. mieszkańcy
Powiśla, w tym i Malborka, zdecydowali w plebiscycie o
przynależności do Niemiec, a nie do nowo powstałego państwa
polskiego. Mimo, iż Malbork stał się miastem nadgranicznym, rozwijał
się dynamicznie. W latach 20-tych nad Nogatem, na przedmieściu
Piaski, powstała wielka dzielnica przemysłowa.
Zmodernizowano
wodociągi oraz lokalną sieć energetyczną, którą podłączono do
wschodniopruskich linii przesyłowych. W 1924 r. pojawiło się w
mieście lotnisko pasażerskie, zapewniające codzienne połączenia z
Berlinem, Gdańskiem, Elblągiem i Olsztynem, a rok później miejska
komunikacja autobusowa. Wzrosło też znaczenie węzła kolejowego. Tędy
prowadził bowiem najkrótszy szlak komunikacyjny z Berlina do
Królewca. W latach 1920-45 na ponad 60 ulicach pojawiła się nowa
nawierzchnia. Władze
przykładały też starań do zwiększenia ruchu turystycznego.
Magnesem przyciągającym turystów z najdalszych zakątków Niemiec i
Europy był oczywiście zamek, od roku 1882 odbudowywany
systematycznie pod kierunkiem inżyniera Konrada Steinbrechta
(1849-1923). W mieście funkcjonowało kilka hoteli i schronisk
młodzieżowych, liczne kawiarnie i piwiarnie. Znakomitą próbą
zainteresowania turystów nie tylko zamkiem ale i miastem, był
organizowany w latach 1928-37 festiwal teatralny na Rynku
oraz powołane w 1925 r. Muzeum Miejskie. Jedną z atrakcji był także
pięknie zagospodarowany park oraz "Preußenbad" - nowoczesne
kąpielisko u podnóża wysokiej skarpy nad Nogatem. Malbork bardzo
mocno ucierpiał w trakcie działań wojennych w 1945 r. Po ciężkich
walkach Grupy Bojowej "Marienburg" z jednostkami 2 rosyjskiej Armii
Uderzeniowej, 25 stycznia tego roku opuściły go ostatnie oddziały
niemieckie. W wyniku działań wojennych zniszczeniu uległo blisko 80
proc. zabudowy Starego Miasta.
Poważnie uszkodzone też zostały wschodnie partie zespołu zamkowego.
8 marca wycofujący się z zamku Niemcy wysadzili w powietrze mosty na
Nogacie. Polska administracja cywilna pojawiła się w mieście w
kwietniu 1945 r. Rozpoczęto stopniowe usuwanie szkód
wojennych i uruchamianie produkcji w zakładach
przemysłowych. W październiku 1947 r. odszedł do Brandenburgii jeden
z pierwszych wielkich transportów ludności niemieckiej. W 1957
pożegnał Malbork ostatni niemiecki ksiądz, Konrad Will. Koniec
lat 40-tych to okres, w którym systematycznie wyburzano pozostałości
zabudowy na terenie Starego Miasta. Cegłę przekazywano na odbudowę
Warszawy. Ta planowa akcja spowodowała, że na początku lat 50-tych
na terenie Starówki nie pozostał żaden budynek, poza średniowieczną
farą, Ratuszem, dwoma bramami i fragmentami murów obronnych. W latach 1962-68 powstało tu
bezstylowe "Osiedle XX-lecia PRL" . Miasto straciło w ten sposób
swoje historyczne centrum. W 1977 r. w Malborku pojawiły się
pierwsze jedenastopiętrowe wieżowce. O systematycznym rozwoju miasta
świadczyć też może rosnąca liczba mieszkańców: 1946 -
10.017 1955 - 20.607 1965 - 28.292 1975 - 32.495 1986 -
37.998 1994 - 40.347 Inwestycją która zmieniła układ
komunikacyjny i wygląd śródmieścia stała się budowa Alei Rodła,
będącej fragmentem przecinającej miasto drogi krajowej nr 50. Już 18
grudnia 1949 r. oddano do użytku nowy most drogowy na Nogacie. W
1980 r. poprowadzono od niego szeroki, dwupasmowy odcinek ulicy w
stronę Elbląga. Inwestycję ukończono jesienią 1986 r. otwarciem
wiaduktu nad torami kolejowymi. W 1988 r. Aleją Rodła przejechała
kolumna radzieckich transporterów wojskowych z wycofywanymi z NRD
taktycznymi rakietami nuklearnymi. Okazało się zatem, że po blisko
pięćdziesięciu latach Malbork ponownie znalazł się na trasie Berlin
- Królewiec. 1 stycznia 1961 r. powołano Muzeum Zamkowe w
Malborku koordynujące trwającymi do dziś pracami nad odbudową
zniszczonej twierdzy. | |