Historia Jaworzyny
Śląskiej
Etymologia nazwy osady (dzisiaj
miasta), w brzmieniu dosłownym, : "Namiot Królewski", nawiązuje do dziejów
wojny7-mio letniej, a przede wszystkim do faktu stacjonowania tutaj, na
polach pomiędzy Bolesławicami a Starym i Nowym Jawornikiem, w czasie od
czerwca do końca września 1761 roku, wojsk pruskich i ich dowódcy -
Fryderyka II królaPrus, którego namiot miał się znajdować w miejscu
dzisiejszego dworca kolejowego Jaworzyny Śląskiej. Nazwę tę nadano osadzie
w dniu 29 listopada 1843 roku, kiedy zbudowano tu przystanek kolejowy
linii Wrocław - Świebodzice. Nazwa Jaworzyna Śląska, bez oparcia w
tradycji, nawiązuje do nazwy Starego Jawornika, do którego Jaworzyna,w
początkowej fazie swych dziejów, formalnie i urzędowo
należała.
Nazwę te nadano osadzie w 1945 roku. Jaworzyna
Śląska, położona na styku Wzgórz Strzegomskich i Obniżenia Podsudeckiego,
na wysokości od 220 do238 m. ponad poziomem morza, powstała i rozwinęła
się, jako osada kolejowo-przemysłowa, dopiero w drugiej połowie XIX
stulecia. Stąd też jej walory historyczne i przestrzenne są dość ubogie.
Na jej powstanie złożyło się kilka sprzyjających okoliczności, przede
wszystkim historycznych i przestrzennych: w 1761 roku, w okolicach
dzisiejszej Jaworzyny, na polach stacjonowały oddziały armii pruskiej,
które toczyły wojnę z koalicją austro-rosyjską. Namiot Fryderyka II, skąd
kierowano armią, miało znajdować się na wzniesieniu, w okolicach
dzisiejszego dworca kolejowego Jaworzyny Śląskiej; w 1771 roku, staraniem
hrabiego Rzeszy, Wilhelma Burghausa, dla upamiętnienia tamtego wydarzenia,
w okolicach Jaworzyny postawiono pomnik - monument o charakterze piramidy,2,5
m. wysokości, z
szeregiem tablic opisujących to wydarzenie.
Pod koniec pierwszej połowy XIX wieku
podjęto budowę linii kolejowej z Wrocławia w Sudety. Początkowo linia ta
miała biec z Wrocławia do Świdnicy i dalej do Wałbrzycha. Sprzeciwiło się
temu dowództwo twierdzy w Świdnicy. W związku z tym linię tę poprowadzono
w sposób najprostszy -przez punkt, w którym w przyszłości miała się
znaleźć Jaworzyna Śląska. W listopadzie 1843 roku, na zbudowanej już linii
kolejowej, obok stacji Stary Jawornik, zbudowano przystanek kolejowy,
któremu nadano nazwę "Konigszelt". Tak rozpoczęły się dzieje Jaworzyny
Śląskiej, najpierw osady kolejowo-przemysłowej, później miasta. W połowie
XIX stulecia, na skrzyżowaniu dróg, wiodących z Wrocławia do Wałbrzycha,
ze Świdnicy do Strzegomia i dalej do Legnicy, wzdłuż linii kolejowej
Wrocław - Wałbrzych, zaczęto wznosić, dość chaotycznie, pierwsze osiedle
robotnicze. W początkowej fazie swojego rozwoju, do 1868 roku, Jaworzyna
należała do obwodowego urzędu gminnego w Bolesławicach. Później role te
odwróciły się. W Jaworzynie powołano samodzielny urząd
gminy.
W 1853 roku zbudowano linię kolejową z
Wałbrzycha przez Jaworzynę do Legnicy. W 1863 roku linię taką zbudowano z
Nysy, przez Świdnicę, do Legnicy. Jaworzyna stała się jednym z większych
węzłów kolejowych na Dolnym Śląsku. Dało to podstawę do jej dalszego
rozwoju i rozbudowy. W początkach lat sześćdziesiątych, w okolicy
Jaworzyny odkryto żwiry budowlane i glinki kaolinowe. Dzięki temu, a także
dzięki dostatkowi drewna, węgla kamiennego, gazu i dobrej komunikacji, w
1863 roku w Jaworzynie Silbermann rozpoczął budowę fabryki porcelany. W
1886 roku Jaworzyna liczyła już 1380 mieszkańców. Miała szkołę ewangelicką
dla 288 dzieci. W 1892 roku powstało towarzystwo społeczne ewangelików,
które rozpoczęło dość ożywioną działalność oświatową, kulturalną i
towarzyską. W tym czasie Jaworzyna liczyła 2638 ewangelików i 1150
katolików. Fabryka porcelany, jako "Porzellanfabrik Konigszelt", w 1904
roku miała już 14 pieców i zatrudniała 700 pracowników, w 1925 roku 16
pieców, halę produkcyjną wielkości 1000 mkw. I zatrudniała 850
pracowników. Wyrabiano tu porcelanę stołową, produkty terakotowe,
szamotowe i inne. W 1892 roku powstała parafia ewangelicka. W 1900
zbudowano kościół, wcześniej założono cmentarz, w 1902 roku zbudowano dom
parafialny. Liczba mieszkańców osady zbliżyła się do 4000
osób.
Obok fabryki porcelany pobudowano
również inne zakłady: fabrykę melasy, spirytusu i rumu, mleczarnię,
założono spółkę handlową, na kolei uruchomiono przeładunek towarów. Wokół
dworca kolejowego, wzdłuż linii kolejowych, na skrzyżowaniach dróg,
wiodących z Wrocławia do Wałbrzycha, ze Świdnicy do Strzegomia i dalej do
Legnicy, zaczęto wznosić mniejsze i większe domy, osiedla robotnicze, domy
handlowe i warsztaty usługowe. Do końca II Wojny Światowej liczba
mieszkańców osiedla przekroczyła 4500 osób. W fabryce porcelany, obok
produkcji podstawowej, rozpoczęto wykonywanie min i granatów
porcelanowych. W lutym 1945 roku osiedle zostało zajęte przez wojska Armii
Czerwonej, a następnie na mocy układów międzynarodowych włączone w granice
Polski. W
wyniku dalszego rozwoju gospodarczego, społecznego i kulturalnego, w 1954
roku uzyskało prawa miejskie. Liczba mieszkańców przekroczyła 5500 osób.
Układ przestrzenny miasta nie posiada klasycznych wartości zabytkowych.
Jest natomiast dokumentem historii, jako taki zasługującym na uwagę, i co
za tym idzie, ochronę konserwatorską. Zwłaszcza następujące jego strefy:
neogotycki kościół parafialny p. w. św. Józefa Obl. NMP, wzniesiony w 1897
roku, wraz z jego wyposażeniem z tego samego czasu, zespół cmentarza
parafialnego wraz z kaplicą i przylegającą do cmentarza aleją, zespół
przemysłowy ZPS "Karolina" z 1867 roku, wraz z zabudową
administracyjno-produkcyjną, zespół zabudowań dworca kolejowego wraz z
dawną lokomtywownią i muzeum - skansenem lokomotyw spalinowo-parowych, a
ponadto zespół zabudowań mieszkalnych z końca XIX stulecia, bądź też z
początków XX wieku. Na gruntach Jaworzyny Śląskiej znajdują się dwa
stanowiska archeologiczne: osady otwarte kultury przeworskiej, dokładnie
określone na mapie, znajdującej się w biurze Wojewódzkiego Konserwatora
Zabytków w Wałbrzychu. Ogólna powierzchnia miasta wynosi
4,34 km 2. |