Rowery są bardzo użytecznymi pojazdami. Dzięki
nim możemy podróżować tanio i przyjemnie.
Najstarszym
znanym wyobrażeniem pojazdu jednośladowego jest witraż znajdujący się
w kościele w miejscowości Stoke Poges w Anglii. Datowane na rok 1642
dzieło przedstawiają osobę poruszającym się na
prymitywnym rowerze, odbijając się nogami od ziemi. Lecz nie ma żadnych
danych dotyczących losów tego pomysłu aż do lat 90 XVIII wieku, gdy
rozpoczęto produkcję podobnych, prymitywnych jeszcze
pojazdów.
Największą popularnością spośród wczesnych rowerów cieszył się
Celerifere (później zwany również Velocifere), skonstruowany w roku 1791
przez Francuza Copte de Sivrac, a przez współczesnych przezwany
"drewnianym koniem". Ówczesny cyklista siedział okrakiem na tej maszynie,
którą wprawiał w ruch, odpychając się od ziemi nogami. Wyglądało to jakby
człowiek biegł, siedząc na ramie z dwoma kołami. Konstrukcja ta miała
wielką niedogodność - nie miała mechanizmu do zmiany kierunku jazdy.
Cyklista musiał zatrzymać pojazd i po prostu obrócić go w żądanym
kierunku. Z tego powodu pojazd ten był raczej ciekawostką, używaną prawie
wyłącznie
Pierwszy rower,
który dawał się sterować poprzez zmiany ustawienia przedniego koła,
pojawił się w Niemczech w 1817 roku. Jego konstruktor, baron von
Drais de Sauerbrun, nazwał pojazd Draisienne. Miał on drewnianą ramę i dwa
okute stalową blachą koła ze drewnianymi szprychami. Model ten zyskał
początkowo popularność, jednakże około roku 1830 odszedł w
zapomnienie.
W roku 1838
szkodzki kowal, Kirkpatrick Macmillan, wprowadził do konstrukcji
jednośladów napęd za pośrednictwem pedałów. Pedały te, poruszane za pomocą
nóg, po przez prosty system drążków napędzały tylnie koło, podczas gdy
koło przednie, osadzone na żelaznych widełkach, służyło do kierowania
wehikułem.
Ponad 20
lat później, 1861 roku, dwaj Paryżanie Pierre i Ernest Michaux zbudowali
znacznie udoskonaloną odmianę pojazdu von Draisa, zaopatrzoną w pedały
zamocowane bezpośrednio do osi przedniego koła. Pojazd zyskał nazwę
velocipede, czyli welocyped. W ciągu następnej dekady wynaleziono koła z
drucianymi szprychami i gumowe opony, co znacznie zwiększyło komfort
jazdy. Prędkości osiągane przez jednoślady zaczęły wzrastać, co wnet
doprowadziło do wyposażenia nie, których modeli w proste
hamulce.
Aby
zwiększyć prędkość rozwijaną przez welocyped, zwany także bicyklem,
zwiększano średnicę przedniego, napędzanego kola. Nie znano jeszcze
wówczas przekładni, więc jednemu obrotowi pedałami odpowiadał jeden
zaledwie obrót koła.Widać więc, że zmiana wymiaru przedniego koła
była, przy tych ograniczeniach, jedyną drogą do osiągnięcia rozsądnych
prędkości przez "błyskawiczny bicykl". Rama tego pojazdu była wykonana z
metalowej rury, która biegła od główki, wyginając się łukowato ponad
przednim kołem, aż do widełek, do których mocowano koło
tylnie.
Przeniesienie napędu na tylnie koło za pomocą łańcucha, pomysł
Anglika Harrego Lawsona z roku 1879, pozwoliło na zrównanie wielkości obu
kół i przeniesienie siodełka na środek pojazdu. Dokonał tego, w 1885 roku,
John Sterley, który zaczął produkować takie pojazdy pod nazwą "Rover".
Stąd wywodzi się polska nazwa roweru.
Rover był znacznie bezpieczniejszy i łatwiejszy w eksploatacji od swego
wielkokołowego poprzednika. Od 1895 roku zaczęto wyposażać rowery w
pneumatyczne opony (przedtem stosowano wyłącznie pełne ogumienie),
zastosowano ram z rur w kształcie, jakiego używamy do dziś. Rok wcześnie
dodano przekładnię wolnobieżną, znacznie oszczędzającą mięśnie
rowerzysty.
Z początkiem XX wieku zaczęły pojawiać się modele luksusowe. Wyposażone je
w takie cuda jak osłony na łańcuch, elektryczne oświetlenie, przerzutki,
błotniki czy wygodne siodełka. Lecz większości użytkowników chodziło o
tani i praktyczny środek transportu, dlatego fabryki wytwarzały głównie
proste modele.
Typowy współczesny wielkoseryjny rower ma ramę z rur wykonanych z lekkiego
i wytrzymałego stopu stali. Stosuje się też ramy ze stopów aluminium,
tytanu lub włókien węglowych, są one jednak droższe, choć znacznie lżejsze
od stalowych. Obręcze i piasty zrobione są ze stali, stopu aluminium,
ewentualnie tytanu, a szprychy ze stalowego drutu. Na krótkiej osi
łożyskowej u dołu ramy osadzone są pedały i napędzane nimi przednie koła
zębate. Koła te połączone są za pomocą łańcucha z zębatką tylną,
osadzona na piaście tylnego koła. W piaście zamontowany jest mechanizm
wolnobieżny, by rowerzysta nie musiał obracać pedałami przez cały
czas.
Wiele rowerów jest wyposażonych w urządzenia służonce do zmiany biegów.
Użycie niskiego biegu zmniejszy wysiłek potrzebny do wjechania pod górę,
podczas gdy włączając wysoki bieg można jechać szybko, pedałując w
umiarkowanym tempie. Niektóre rowery wyposaża się w przekładnie planetarne
- skrzyniobiegów zamontowane w piaście tylniego koła, podobne do
stosowanych w samochodach. Zmiana biegów dokonuje się tutaj poprzez
przekładnie zębatą.
W większości rowerów stosowany jest jednak inny mechanizm zmiany
położenia- przerzutka. Na piaście tylniego koła zamontowane są
mianowicie koła zębate o różnych średnicach, a zmiana biegów polega na
tym, że łańcuch przeskakujez jednego koła na inne. Podobny mechanizm
znajduje się z przodu, gdzie na osi napędzanej bezpośrednio przez pedały
znajdują sie dwa lub trzy koła o różnych średnicach. Wypadkowa liczba
biegów jest iloczynem ilości tarcz zębatych zamontowanych z przodu i
styłu. Gdy wybieramy najwyższy bieg, to łańcuch znajduje się z przodu na
kole o największej średnicy, a z tyłu na kole o średnicy
najmniejszej. W efekcie jeden obrót pedałami odpowiada wielu obrotom
tylniego koła, przez co uzyskuje się relatywnie wysoką prędkość
jazdy.
Większość nowoczesnych rowerów przypomina maszyny z początku XX wieku.
Różnią się od nich nieco pojazdy budowane na bazie konstrukcji Moultona z
roku 1962. Koła tych rowerów mają średnice 35-50 cm ( w standardowym
rowerze 60-70 cm). Rama jest zbudowana z jednej rury o dużym przekroju i
nie posiada żadnych poprzeczek w górnej części. Siodełko i kierownica mają
duży zakres regulacji w pionie.Na bazie tych konstrukcji budowane są,
bardzo popularne w latach 70, rowery składane. Konstrukcja Moultona
przyczyniła się do powrotu zainteresowania rowerami, jaki miał miejsce na
przełomie lat 60 i 70.
Dzisiejsza popularność roweru bierze się stąd, że jest on szybkim,
wygodnym, tanim i "czystym" środkiem do poruszania się po stale
zatłoczonych centrach wielkich miast. Poza tym kolarstwo stanowi sposób
rekreacji. |